speelplaatswerking
Onze speelplaats is een plek waar meerwaarde willen bieden:
omdat we ervan overtuigd zijn dat de inrichting kan bijdragen tot minder ruzie en meer positief gedrag. (preventief)
omdat we weten dat buiten spelen in een groene omgeving een gezonde uitlaapklep is voor onze kinderen.
omdat we (samen)spel belangrijk vinden voor de ontwikkeling van de sociale competenties.
De speelzones
iedereen mag in alle zones spelen tijdens elke speeltijd
speelmateriaal centraal in koffers en leerlingen kunnen die vrij meenemen
op elke koffer staat aangeduid wat er in zit + in welke zone het mag gebruikt worden
alle materiaal wordt opgeruimd door de leerlingen en teruggeplaatst
de klas die verantwoordelijk is voor de orde van de speelplaats, moet ook de speelkoffers controleren
AVONTURENLAND
Plaats in de tuin om te ravotten en te ontdekken.
Groot grasveld met klimboom en wilgentunnel.
Er wordt nog een bosje hazelaars aangeplant.
Spelmateriaal: touwen, houten palen en blokken, autobanden, tollen
SPEELSTRAAT
Een ruimte voor vrij spel. Deze zone bestaat uit drie delen:
klimtoren en zandbak
betegeld stuk met ballenwerppaal en pingpongtafels
voorste deel van de grote speelplaats
Spelmateriaal: tennis- en badmintonracketjes, diabolo’s, springtouwen…
go-carts
CHILL-ZONE
Een rustige plaats in de tuin, onder de grote treurwilg.
Er staan heel wat picknicktafels waar de leerlingen op hun gemak kunnen zitten of rustig kunnen spelen.
Aan de zijkant zijn twee dierenhokken met kippen en konijnen.
Spelmateriaal: boeken, kaartspelen, gezelschapsspelletjes, tekenen en kleuren, legoblokken, poppen…
SPORTY -SPORTIEF
Deze zone is op de grote speelplaats.
Drie afgelijnde sportterreinen: twee voetbalvelden, één veld wisselend volley- of basketbal.
Spelmateriaal: ballen zitten in een koffer.
CHILL-ZONE
Een rustige plaats in de tuin, onder de grote treurwilg.
Er staan heel wat picknicktafels waar de leerlingen op hun gemak kunnen zitten of rustig kunnen spelen.
Aan de zijkant zijn twee dierenhokken met kippen en konijnen.
Spelmateriaal: boeken, kaartspelen, gezelschapsspelletjes, tekenen en kleuren, legoblokken, poppen…
de gevoelszones
We werkten samen met De Bleekweide aan het preventieproject ‘Emotionele Remediëring’ en installeerden enkele gevoelsplekken op school.
Emotionele remediëring is een ervaringsgerichte methode die emoties erkenning geeft én de toestemming om ze te veruiterlijken. Het bevordert het emotioneel welbevinden en de draagkracht van kinderen.
Gevoelsplekken zijn tastbare, afgebakende plekken waar een bepaalde emotie en de daarmee gepaard gaande gedragsuitingen op een constructieve manier kunnen worden (h)erkend, benoemd, veruiterlijkt en verwerkt. Hierdoor kunnen kinderen hun emoties beter reguleren en verhoogt hun emotioneel welbevinden.
De donderwolk
Een plek waar leerlingen uiting kunnen geven aan gevoelens als boosheid, woede, agressie…
het troosthuisje
Een plek waar de leerlingen terecht kunnen met verdrietige gevoelens; bijvoorbeeld bij ruzie, zich uitgesloten of eenzaam voelen, rouwen om iemand…