speelplaatswerking

Onze speelplaats is een plek waar meerwaarde willen bieden:

  • omdat we ervan overtuigd zijn dat de inrichting kan bijdragen tot minder ruzie en meer positief gedrag. (preventief)

  • omdat we weten dat buiten spelen in een groene omgeving een gezonde uitlaapklep is voor onze kinderen.

  • omdat we (samen)spel belangrijk vinden voor de ontwikkeling van de sociale competenties.


De speelzones

  • iedereen mag in alle zones spelen tijdens elke speeltijd

  • speelmateriaal centraal in koffers en leerlingen kunnen die vrij meenemen

  • op elke koffer staat aangeduid wat er in zit + in welke zone het mag gebruikt worden

  • alle materiaal wordt opgeruimd door de leerlingen en teruggeplaatst

  • de klas die verantwoordelijk is voor de orde van de speelplaats, moet ook de speelkoffers controleren


AVONTURENLAND

Plaats in de tuin om te ravotten en te ontdekken.

  • Groot grasveld met klimboom en wilgentunnel.

  • Er wordt nog een bosje hazelaars aangeplant.

  • Spelmateriaal: touwen, houten palen en blokken, autobanden, tollen


SPEELSTRAAT

Een ruimte voor vrij spel. Deze zone bestaat uit drie delen:

  • klimtoren en zandbak

  • betegeld stuk met ballenwerppaal en pingpongtafels

  • voorste deel van de grote speelplaats

  • Spelmateriaal: tennis- en badmintonracketjes, diabolo’s, springtouwen…

  • go-carts


CHILL-ZONE

Een rustige plaats in de tuin, onder de grote treurwilg.

  • Er staan heel wat picknicktafels waar de leerlingen op hun gemak kunnen zitten of rustig kunnen spelen.

  • Aan de zijkant zijn twee dierenhokken met kippen en konijnen.

  • Spelmateriaal: boeken, kaartspelen, gezelschapsspelletjes, tekenen en kleuren, legoblokken, poppen…


SPORTY -SPORTIEF

Deze zone is op de grote speelplaats.

  • Drie afgelijnde sportterreinen: twee voetbalvelden, één veld wisselend volley- of basketbal.

  • Spelmateriaal: ballen zitten in een koffer.


CHILL-ZONE

Een rustige plaats in de tuin, onder de grote treurwilg.

  • Er staan heel wat picknicktafels waar de leerlingen op hun gemak kunnen zitten of rustig kunnen spelen.

  • Aan de zijkant zijn twee dierenhokken met kippen en konijnen.

  • Spelmateriaal: boeken, kaartspelen, gezelschapsspelletjes, tekenen en kleuren, legoblokken, poppen…


de gevoelszones

We werkten samen met De Bleekweide aan het preventieproject ‘Emotionele Remediëring’ en installeerden enkele gevoelsplekken op school.

Emotionele remediëring is een ervaringsgerichte methode die emoties erkenning geeft én de toestemming om ze te veruiterlijken. Het bevordert het emotioneel welbevinden en de draagkracht van kinderen.

Gevoelsplekken zijn tastbare, afgebakende plekken waar een bepaalde emotie en de daarmee gepaard gaande gedragsuitingen op een constructieve manier kunnen worden (h)erkend, benoemd, veruiterlijkt en verwerkt. Hierdoor kunnen kinderen hun emoties beter reguleren en verhoogt hun emotioneel welbevinden.

De donderwolk

Een plek waar leerlingen uiting kunnen geven aan gevoelens als boosheid, woede, agressie…

het troosthuisje

Een plek waar de leerlingen terecht kunnen met verdrietige gevoelens; bijvoorbeeld bij ruzie, zich uitgesloten of eenzaam voelen, rouwen om iemand…